21.03.2017, 23:38
Пояснювальна журналістика: аудиторію варто вчити мислити
Сучасні ЗМІ, особливо на місцевому рівні, часто ганяються суто за кількісними показниками: числом підписників, кількістю переглядів, коментарями. Але не завжди кількість суголосна із якістю. Проте існує легенда, що ЗМІ можуть підвищити рівень аудиторії, стимулювати її до активності, чіткого усвідомлення своїх прав та обов"язків.

 Світ українських медій настільки динамічний та розмаїтий, що не завжди можна встежити, які нові ресурси з’являються, та що саме вони пропонують аудиторії. Остання, особливо в міському секторі, скорше буде слідувати за повідомленнями у соціальних мережах. Багато хто взагалі не любить читати довгих текстів, пробігаючи очима суто заголовки. Так створюється ілюзія включеності у світову інформаційну павутину. Проте включеність не означає розвиток певної тематичної компетенції.

  У медійній тусовці живе легенда про те, що пояснювальна журналістика, тобто чітке та детальне тлумачення певної суспільної проблеми все ж існує. Навіть є аудиторія, яка споживатиме такий продукт і стане палким прихильником тих, хто не боїться працювати із великою кількістю реальних,  а не онлайнових джерел, і буде системно та послідовно ламати стереотипи, доносити до громади суть проблеми і пропонувати її альтернативні рішення.

Пояснювальна журналістика – рятівний круг для тих, хто прагне знати більше, але не завжди має час та змогу самостійно розібратися із величезними обємами інформації. Журналісти, які фахово висвітлюють певну тематику можуть претендувати на роль експертів в очах своєї, виплеканої, спраглої до комплексних знань аудиторії.

Під час семінару  «Імплементація Угоди про асоціацію Україна-ЄС: як працювати регіональному журналісту» за сприяння Академії української преси у Рівному журналіст, представник ГО «Український центр європейської політики» Світлана Чернецька за кликала учасників зосередитися саме на підготовці пояснювальних текстів. На думку експертки, саме такого типу матеріалів потребує сьогодні українське суспільство. Йдеться не лише про тематику євроінтеграції, яка обросла значною кількістю міфів, але загалом про важливі суспільно-політичні, економічні, культурні питання, про все важливе, що відбувається довкола. Аудиторію варто привчати аналізувати довкілля, змушувати замислюватися про можливість вирішення того чи іншого комунального, транспортного, медичного питання. Чим більше з»являтиметься матеріалів з ґрунтовним аналізом ситуації, тим більша ймовірність пошуку рішень, активізації громадян, чіткішого усвідомлення власних прав та обов»язків.

Процес переорієнтування від «стрибання по заголовках» та пошуку сенсацій до вміння критично оцінювати сказане, застосовувати інструменти публічного тиску громади у вирішенні певного питання непростий. Але зрушення можуть відбутися, якщо ЗМІ стануть соціально відповідальнішими. 

ПЕРЕГЛЯДІВ: 282


Вікторія Назарук
Викладач кафедри журналістики НУ "Острозька академія". Переконана, що " у світі не буває нецікавих подій".