23.04.2015, 20:31
Єдиний квиток профукали. Що далі?

        Замість квитка на проїзд, який часто водії «забувають» дати пасажиру в обмін на гроші - спеціальні картки, які продаються в терміналах самообслуговування, на дорогах міста - новенькі сучасні тролейбуси із зовнішнім і внутрішнім відеоспостереженням та системою знімання грошей за проїзд з карток, на зупинках громадського транспорту - електронні табло з інформацією про місцеперебування і час прибуття транспортного засобу. Це все могло стати реальністю у Рівному уже в цьому році якби не міська влада, а вірніше її недалекоглядність якщо навіть не сказати тупість та черепахова швидкість в прийнятті рішень.
             Через високий курс долара корейська фірма MST Global уже не хоче запроваджувати у місті революційний проект модернізації руху громадського транспорту. Революційний проект модернізації організації руху громадського транспорту пропонували нашій міській владі ще у червні позаторік представники південно-корейської фірми MST Global. І гроші на проект давали- не багато не мало 15 млн. доларів (9 млн. на закупівлю нового транспорту, 6 млн. на обладнання).
         Електронним квитком від МST Global користуються вже 18 років у корейській столиці Сеулі. Діє така система і в метро у США в Вашингтоні, у багатьох європейських містах, а віднедавна і в Білорусі у Мінську. В жодному місті України ще немає такої системи єдиного електронного квитка. І Рівне могло стати першим в застосуванні такої інновації. В Києві та Львові такі варіанти модернізації тільки розглядають. Запровадження системи єдиного електронного квитка у Рівному могло стати пілотним проектом у нашій державі.
Для впровадження задуманого було все необхідне: інвестор, описаний план, що вже має приклад реалізації в іншому місті, експерти, місцеві спеціалісти, які готові реалізувати проект, підтримка громадян. Але довго бракувало політичної волі міського голови, зволікання якого коштувало рівнянам запровадження електронного квитка.
            Не виключено, що проект був насамперед не вигідний перевізникам (в місті наразі працює 93 приватні перевізники та 10 невеличких фірм), які теж зробили усе можливе для того щоб процес затягнувся — ініціювали ґрунтовну перевірку корейської фірми, детально публічно прораховували усі плюси і мінуси. Ясно одне, що саме влада міста дуже довго приймала рішення про те, чи підтримувати цей проект. І тільки наприкінці минулого року визначилася з цим питанням. Можливо міський голова порахував нарешті свою власну вигоду та участь?
          Доки міська влада приймала рішення, вагатись почали вже корейці. Не сподобався їм стрімкий ріст курсу долара у нашій державі. Адже якщо раніше вартість проїзду у «маршрутках» Рівного у переведенні на долари становила 30 центів, то тепер – лише 12. Кошти інвестор планував повернути собі протягом кількох років (попередньо називались різні терміни у 6-15 років) і звичайно заробити. Інакше – навіщо йому це все було?
           Але тепер перспектива впровадження електронного квитка щезає на очах. Корейці написали уже другого листа міській владі про те, що економічна ситуація в Україні складається таким чином, що вони просять порадити, що робити далі. Адже, коли вони звернулися з пропозицією до нас, долар був по 8 гривень. Вони готові були реалізовувати проект ще при курсі до 15 гривень. Але по 25 гривень вони вже це робити не хочуть.
          Тепер Володимир Хомко бідкається що, «їхня ідея просто «здувається». І це дуже прикро. Бо ми планували не просто електронний квиток запровадити, а й за їхні гроші купити для міста автобуси і восени вже не оголошувати тендери на здійснення перевезень «маршрутками». Але навіть якби нам дали безкоштовно автобуси, ми б їх не змогли запустити, бо вони не зароблять на себе», - кінець цитати.  Ну що ж тут казати? Очевидно, що інвестори шукатимуть інше місто, де більш зацікавлені у розвитку транспортної інфраструктури. А з таким підходом міської влади до інвестицій, хто зна чи прийдуть в місто інвестори взагалі. Інколи успішні рішення вимагають політичної волі, сміливості, всебічної обізнаності, швидкості прийняття рішень. Але, на жаль, жодними з цих якостей Володимир Хомко не володіє. Ризикнути стати місту прогресивнішим, інноваційнішим мер просто не дозволив!
           А світовий досвід говорить, що якісний громадський транспорт може бути або при умові що всі перевезення контролюються одним перевізником (бажано комунальним), або якщо їх більше, то за допомогою системи єдиного електронного квитка. Іншої альтернативи немає. Тож якщо ми хочемо кращого громадського транспорту, не варто вигадувати причини для відтягування процесу, а з-поміж кращих варіантів вибрати той, що найбільш ефективно працюватиме і підходить саме нашому місту і нашим рівням доходів. І це мають ініціювати не приватні інвестори, а міська влада, яка насамперед має бути зацікавлена в якісному громадському транспорті, а не в тому хаосі, що є зараз, і від якого страждають як звичайні мешканці, так і водії тих же маршруток, і навіть деякі перевізники, але тільки не ті хто сидить на «рибних маршрутах».
 

ПЕРЕГЛЯДІВ: 522


Денисюк Роман
Член виконавчого комітету Рівненської міської ради